In ons nieuwste blog op 2 be professional gaan we in op een veelgestelde vraag van onze lezers: hoe kun je internationaal succesvol verkopen? Daarvoor zijn twee manieren: de internationale webshop en marketplaces.

Een internationale webshop opzetten

Heb je al een eigen webshop? Dan kun je deze ook in het buitenland gebruiken. Voor de Vlaamse markt hoef je niet eens te gaan vertalen. Voor andere landen natuurlijk wel. Denk dan aan de producttitels en -beschrijvingen, maar ook aan je menu, het bestelproces en de juridische informatie zoals algemene voorwaarden. Die zijn namelijk onderdeel van jouw internationale webshop.

 

Een internationale webshop opzetten is dus veel werk, maar levert jou ook veel op. Je kunt jouw eigen prijzen, verzendkosten en levertijden bepalen. En klanten aan je binden door bijvoorbeeld met kortingscodes en nieuwsbrieven te werken.

Of liever via een internationale marketplace?

Die opties heb je bij internationale marketplaces allemaal niet. Dat maakt het lastiger om jouw verkopen te optimaliseren. Maar zulke kanalen zijn wel een goede keuze om mee te starten. Je hoeft namelijk minder te vertalen en kunt dus sneller met jouw producten de grens over. Dat maakt marketplaces een geliefde plek om te testen. Slaan jouw producten wel aan in het buitenland? En hoe hoog is de concurrentie? Allemaal vragen waar je snel antwoord op wilt. En met marketplaces krijg je dat.

Voorbereiding: doe onderzoek!

Het nadeel van marketplaces is wel dat je vooraf goed onderzoek moet doen. En dat kost tijd. Zo moet je bijvoorbeeld uitzoeken:

  • welke marketplaces er zijn
  • hoe duur die marketplaces zijn
  • of je aan de aanvullende eisen voldoet

 

Zo heeft elk land zijn eigen marketplaces. Bol.com bestaat in Nederland en Vlaanderen, maar daarbuiten niet. Je hebt bijvoorbeeld wel Kaufland in Duitsland en Cdiscount in Frankrijk. Dat zijn allemaal algemene marketplaces, maar je hebt ze ook voor specifieke soorten producten. Kijk dus goed naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

 

De volgende stap is een kostenvergelijking. Veel marketplaces werken met commissies. Dat zijn meestal percentages van de verkoopprijs van jouw product. Verkoop je een product via die marketplace? Dan betaal je de commissie. De hoogte verschilt enorm. Zo hebben de grootste marketplaces in Duitsland commissies tussen de 7% (Hood) en de 14% (Otto). Welke marketplace jij kiest, bepaalt dus ook hoeveel kosten je moet maken. Deze commissies betaal je immers niet op verkopen via je eigen webshop.

 

Tot slot moet je goed kijken naar regelgeving van de marketplaces. Voor sommige moet je bijvoorbeeld een vestiging in hun doelregio hebben. Voor andere is een buitenlands btw-nummer verplicht. Ook hiervoor geldt: doe vooraf je onderzoek. Dan loop je niet tegen plotselinge extra kosten aan.

 

Nu heb je antwoord op de vraag: “how 2 be internationaal?”. Het hangt dus af van jouw bedrijf, hoe lang je erover wilt doen en welke kosten jij bereid bent te maken. Veel succes met de knoop doorhakken!