Is prioriteiten stellen een thema voor jou? Heb je gemerkt dat harder en meer werken geen echt verschil maakt? Herkenbaar? Besteed dan een paar minuten van je waardevolle tijd om dit artikel over time management tips te lezen. Pas je deze time management tips toe in de praktijk, dan kom je vanzelf meer toe aan datgene waar je echt goed in bent en lukt het je prioriteiten te stellen. Door slimmer te werken, een andere structuur aan te brengen en bewuster te plannen, bespaar je een hoop tijd. Stap 1? Lees deze time management tips aandachtig door!

Delegeren, uitbesteden en automatiseren

Het lijstje met time management tips begint met het verkrijgen van een belangrijk inzicht: Stel jezelf de vraag of je al het werk waar jij verantwoordelijk voor bent ook zelfstandig dient uit te voeren? Kortom: prioriteiten stellen. Het is een vaak geziene valkuil om te veel werk bij jezelf te houden. Delegeren is bij uitstek een van de belangrijkste time management tips. Waar je eerder zult delegeren aan collega’s, zal het begrip uitbesteden eerder bij een andere professionele partij thuishoren.

Sta je niet in je kracht bij een bepaalde taak of kan iemand anders het sneller en beter? Besteed het werk dan uit, wederom een manier van prioriteiten stellen. Een ander onderdeel van dit lijst betreft time management tips gaat over automatisering. Het opstellen van een handboek en templates zullen je tijd doen besparen. Denk ook aan het structureren en digitaliseren van taken en afspraken in online agenda bij time management tips en prioriteiten stellen.

Spelenderwijs aan de slag met time management tips 

De Pomodoro techniek is een echte time management tips klassieker te noemen! De methode stamt uit de jaren 80 en rekent kei hard af met afleiding en focust zich op prioriteiten stellen. Het resultaat? Meer focus op het werk en meer overzicht op jouw planning. Voor de Pomodoro techniek heb je enkel en alleen een wekker nodig.

Besluit welke taak je gaat doen, stel je timer in op 25 minuten en werk aan de gekozen taak tot de wekker gaat. Onderdeel van time management tips en prioriteiten stellen is dat je tijdig pauzeert: neem een korte pauze van 3 tot 5 minuten en werk dan verder. Na vier taken neem je een langere pauze van tussen de 15 en 30 minuten en ga zo verder. Op deze manier behoud je focus en motivatie!

Multitasken is killing 

Multitasken bespaart je geen tijd. Wist je dat? Een van de belangrijke time management tips is daarom om multitasken te vermijden. Volgens onderzoek van de American Psychological Association verstoort het je workflow, verhoogt het je stressniveau en belemmert het prioriteiten stellen. Een studie naar time management tips wijst zelfs uit dat multitasken je langetermijn- en kortetermijngeheugen aantast. Chronische alledaagse multitasking beïnvloedt dus in feite je vermogen om informatie in je geest vast te houden en je vermogen om nieuwe informatie op te halen.

Bewustwording als onderdeel van time management tips 

Durf jij dit te doen op een drukke dag? Alles stilzetten en nadenken! Stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen: 
– Wat is vandaag het belangrijkste om te bereiken?
– Weerspiegelt mijn agenda prioriteiten stellen?

Vanuit deze controlevragen ga je een stok achter de deur creëren in het kader van time management tips.

Ieder uur laat je de wekker van je telefoon afgaan om jezelf de vraag te stellen:
– Ben ik bezig met de prioriteiten van de dag?
– Draagt het merendeel van de taken bij aan het hogere doel?

Overige time management tips
– Elimineer afleidingen. Het beheersen van je aandacht betekent effectief omgaan met afleidingen voor sneller werk van hogere kwaliteit.
– Stel tijdslimieten in voor taken. Kijk duidelijk naar wat je wilt bereiken, zodat je weet wanneer je bijdraagt aan prioriteiten stellen. 
– Maak een dagschema. Als het niet wordt gepland, wordt het niet gedaan. Bereik doelen door ze op te splitsen in zeer kleine projecten die je dagelijks kunt bereiken.

Werk ze!